ZÚTE HONLAP

Kedves látogatónk!
2017. januárjától elérhető a Zöld Út Természetjárók Egyesületének honlapja! Ha egyesületünk túráiról, életéről szeretne olvasni, itt megteheti: ZÚTE HONLAP

Letölthető: ZÚTE TÚRATERV 2022

2011. február 27., vasárnap

Tar környéki sziklák

Már régóta terveztem a Tar fölötti kőbányák es a Farkaslyuk felkeresését.Úgy döntöttem legyen ez a Február 26. napja mivel aznap úgyis szabadnapos vagyok, és az időjárás is kedvező. Előtte Miheller Tibi barátomtól kértem egy rövid útbaigazítást, mivel Ő már elég jól ismeri a terepet.Az itiner tökéletes volt, ennek köszönhetően sikerült elkerülni a fölösleges bolyongást.

Tibi útleírása:
"Ha nincs víz: M.verebély - Tar felé vasúti pálya, vagy az új házak utcáján a sínnel párhuzamosan, mert a végén felkanyarodik, ösvény a hegynek a horhosban... egy helyen jobbra a part tetején tovább. Egy helyen jobbra el kell menni a tarvágás fölé, a felső bányához jutsz, ami "kétarcú", északra fekete andezit, délra fehér tufa. A műútról is jól látni. délről kerüld, a teteje pazar. Innét gombász ösvények vezetnek és gyenge földút felfelé, tarts balra, hiszen vissza kell jutnod a horhos fölé. Jellegzetes sziklagyep - alsó és felső, már a lyuk fölött vagy! Az alsó ALATT kicsit vissza, fától fáig erszkedj le a szikla tövébe, több nyom is van. Az alsó gyep homokfalába egy szív van vésve, araszolj tovább, a felső gyep sziklájában van a lyuk, fel kell mászni alá - nyírfácska - a lyukat nem vállaltam be, a lejövet miatt. Elég kopott. Utána gyere vissza a szív felé, ereszkedj le a vízmosáson a horhosba és indulj el fölfelé. a lyukkal szemben is van egy klassz páfrányos izgalmas kibúvás, a két szikla közt vízlépcső. A kibúvás tetején a vízszintes fánál ösvény vezet vissza a felső tisztásra.
Innét felfelé, amíg a sűrű alj engedi. A tető benőtt, jobbra tarts, átbukva a gerincen 10 perc bolyongás után - ez a legszarabb - egy földút lesz azon jobbra.Találsz falerakó helyet, balkézre rálátást a csevice-völgyre, de menj addig, amíg jobbról csemetés. Ezután elág: jobbra kakukkfű az ösvényen, sziklás út a falu felé, te balra menj. Hamarosan jobbos ív, a völgy fölé értél, sziklagyep, de ez még nem az. Kb 5 perc és ott vagy, ahol balra a nagy andezit lépcsők. Klassz. Innét már látod a bánya mögötti "titkos" fehér tufasziklajátszómászóteret. SZUPER. Jobbra a bányafal, balra a a szikla, több szinttel. A szikla közepe táján a legizgalmasabb, indulj el keletnek és átjutsz a másik kis sima sziklához, aminek púpja van. Ülj rá és hívj fel! Innét közel nyílegyenesen le tudsz ereszkedni egy ösvényen az alsó szikla és egy bányagát mellett a S- ra.
Menj fel a felső-forráshoz, a forrás fölötti meredek ösvény visz a kőtengerhez. 5 perc sincs
."

M.verebélyben szálltunk le Gréti lányommal a vonatról, és gyalog folytattuk utunkat a síneken. Rövid séta után aztán bevágtuk magunkat a sűrűbe és megkezdtük a mászást a hegyen. Hamarosan rá is találtunk a "kétarcú" Ördög-kőbányára.Felmásztunk a tetejére is, ahonnét szép kilátás fogadott. Következő célunk a Farkaslyuk volt. Rövid kaptató után el is értük a lyuk feletti sziklagyepet. A leereszkedés a lyukhoz - azaz a szikla aljába - már nem volt egyszerű menet, mert a meredek lejtőn a fagyott havas talaj, és a gleccserszerű képződmények miatt nyaktörés gyanús volt a feladat. Megoldottuk! Visszamásztunk a szikla tetejére, ahonnan pazar kilátás fogadott Verebély és Bátony felé. Innen folytattuk utunk a Tari Fehér-bányához. Egy húzós emelkedő és a tetőn lévő sűrű aljnövényzet után kényelmes erdei úton értük el a kőbánya feletti részt. Közben többször feltűnt az Ágasvár-Óvár kettős, és sok őzet zavartunk fel pihenésükből (amit én Grétinek zergének mondtam :]). A bánya feletti "sziklajátszómászótér" nagy élmény volt, nemkülönben maga a bánya a nyílegyenes falaival amiből építőköveket vagdostak ki annak idején. Túránkat a Felső-csevice felé folytattuk, közben a patakban lévő jégkompozíciókat bámultuk. Emiatt többször is majdnem sikerült közelebbi kapcsolatba kerülni az anyaföldel! A forrásból csövéből a fadugót kihúzva elemi erővel tört elő a savanyúvíz. Felmentünk még a csevice feletti kőtengerhez is, ami megintcsak egyedi látvány.Visszaindultunk Tarra a a sárga jelzés feletti sziklákon. A kőbányával szemben találtunk a patak mellett egy már nem működő forrást. Talán ez lehetett a régi Alsó-csevice. A Fekete-bányát is kerestük, de a sűrű erdőben hamar feladtuk. Elmentünk még a Szent Mihály templomig amely felett található "Pokoljáró" Tar Lőrinc udvarházának romja. Itt a harangozó nénit kerestük, akit meg is találtunk a főutcán. A "Várak a Mátrában" c. könyvet szerettem volna tőle megkapni (ugyanis a templomban van még pár példány belőle!), amit végül úgy beszéltük meg, majd a S.tarjáni piacon fog átadni.Volt még egy óránk a vonatig, úgyhogy átsétáltunk még a Sztúpához is. A naplemente a Zagyva feletti (lengő!) hídon ért minket.
Jól sikerült szép nap volt kevés kilométerrel és sok szép élménnyel!